Mim, reżyser ruchu scenicznego, wykładowca w Policealnym Studium Aktorskim MMIDROM we Wrocławiu, warsztaty z zakresu ruchu scenicznego
Twórca projektów edukacyjnych, aktor Teatru Starego w Krakowie, warsztaty z zakresu aktorstwa
Połączone siły (grupa teatralna dorosłych i młodzież) uczestniczące w projekcie Alchemii teatralnej proponują tym razem performatywne czytanie dramatu ‚Sami obcy” w reż.Juliusza Chrząstowskiego. Tytuł spektaklu wg scenariusza świdniczanki Marioli Mackiewicz nie przypadkowo nawiązuje do kultowego obrazu filmowego Sylwestra Chęcińskiego „Sami swoi „, bo podejmuje podobny problem – asymilowanie się ludzi obarczonych własnym bagażem kulturowym w nowym środowisku . Los, przypadek, kaprysy historii czy też siła wyższa mogły być czynnikami sprawczymi tego, że ci wszyscy obcy rozpaczliwie poszukujący swoich jakoś im bliskich i pokrewnych musieli się gdzieś i kiedyś spotkać. I spotkali się dawno temu właśnie w Świdnicy, a nasz rozkład jazdy teatralnej odnotował to niebagatelne zdarzenie…
Tekst dramatu „SAMI OBCY” powstał dwa lata temu jako rodzaj dość osobistej i poddanej literackiej obróbce podróży w przeszłość, by przypomnieć wielokulturowość Dolnego Śląska i to nie tylko tę powojenną. Premiera zaś zbiegła się w czasie z napływem fali uchodźców i imigrantów, która zaskoczyła kilka miesięcy temu współczesną Europę i postawiła nas wszystkich przed trudnym pytaniem o to, jaki jest nasz stosunek do tzw. obcych. Dramat przypomina nam, że właściwie wszystko już było i że już to przerabialiśmy, więc może za pośrednictwem tej sztuki warto uruchomić tkwiące w każdym człowieku pokłady wrażliwości i empatii.
Świdnicki Kościół Pokoju, w którym odbędzie się spektakl, jest też w tym względzie miejscem symbolicznym. Wzniesiony w XVII w. przez „ tych obcych” stał się pięknym przykładem ich determinacji o zachowanie własnej tożsamości religijnej i kulturowej. Przez każdy detal tej sakralnej budowli dawni obcy mówią do nas, przesyłają nam uniwersalne świadectwo swej wiary, estetyki, obyczajowości. Taka oprawa performatywnego czytania dramatu wzmocni jego przekaz, gdyż uczyni go polifonicznym dyskursem o losach różnych społeczności i sprawi, że rozważania o podziałach i granicach nabiorą jeszcze głębszego sensu. Występują: Zofia Dziadura, Czesława Greś, Gosia Kępa, Krystyna Kowalonek, Bożena Kuźma, Mariola Mackiewicz, Natalia Sierzputowska, Halina Szymańska, Teresa Wagilewicz, Marta Żywicka-Hamdy, Krzysztof Frączek, Jacek Iwancz, Dariusz Jaros, Robert Kaśków, Krzysztof Paruch, Tadeusz Szarwaryn, ks. Roman Tomaszczuk. Aranżacje muzyczne: Dariusz Jaros
|